Vi støtter Lions førerhundskole med 50.000 kr

Publisert av Ragnhild Sørlien den 26.11.21.

Lions Club Ringsaker støtter Lions førerhundskole og mobilitetssenter med 50.000 kr

Stiftelsen Lions Førerhundskole og Mobilitetssenter ble etablert i 1966 av et styre med medlemmer fra Lions. Skolen ligger ved St. Hanshaugen i Oslo, i et rolig og hyggelig strøk med lett adkomst til bytrafikk. Dette er en stor fordel for trening av hund og senere hund og bruker fordi opplæringen av hundene og samtreningen med de synshemmede kan starte rett ut fra skolens område.

Opplæringen av hundene blir fordelt på 4 instruktører og 2 aspiranter, og skolen trener til sammen 12 til 15 hunder i året. Førerhundskolen gir hjelp til synshemmede fra hele landet. Siden oppstarten har skolen levert over 600 førerhunder.  Skolen drives blant annet av midler som klubbene bidrar med, og i år har Lions Club Ringsaker besluttet å støtte skolen med 50.000 kr. Klubben planlegger et besøk på førerhundskolen til våren.